Ortaçağlar boyunca baş kesme cezası niçin ve ne şekilde uygulandı? Baş kesmenin doğal uzantısı olan teşhirin temelinde yatan motivasyonlar nelerdi?
Ahmet Selçuklu bu kitabında çağlarla sınırlanması zor olan bir ceza türü olarak baş kesmeyi inceliyor. Kitap iktidar ve ceza ilişkisine teşhiri de ekleyerek gücün tarihine arkeolojik bir gezinti yapıyor.
Kitap, Ortaçağ boyunca kesik başların ve akabinde geliştirilen teşhir geleneğinin serüvenine odaklanmaktadır. Eserin mahiyeti, zamansal olarak bir sınırlılık arz etse de, pratikte insanın yaradılışından itibaren süregelen arkaik bir uygulamaya işaret etmektedir. Eserin teşhir geleneği ve kesilmiş başlara odaklanarak Ortaçağ siyasasını ve toplum yapısını Müslüman ve gayrimüslim devlet/beylikler üzerinden anlamlandırması orijinal ve çarpıcı bir ironi barındırmaktadır.
Yazar, metin boyunca itibari bir kesik baş hamaseti yapmak yerine tüm enerjisini Ortaçağ'da kesik baş olma durumunun din, millet ve coğrafyadan bağımsız olarak suç, ceza ve adalet ekseninde şaşırtıcı bir tek tiplilikle uygulandığına dikkat çekmeye hasretmiştir. Bu perspektiften bakıldığında, başın koparılması ve teşhirle gelen itibar suikastlarının çağları aşan bir istikrarlılık taşıdığı fark edilecektir. Çalışmada kullanılan dil ve üslup sadece zihne hitap etmekle kalmıyor, sembolik kodlarla damgalanmış kesik başların ardında bıraktığı yaralı vicdanları, sessiz çığlıkları, ötekileştirilmenin ağırlığını ve iktidar odaklarının vurucu silahlarını da edebi bir incelikle resmediyor.
Ortaçağlar boyunca baş kesme cezası niçin ve ne şekilde uygulandı? Baş kesmenin doğal uzantısı olan teşhirin temelinde yatan motivasyonlar nelerdi?
Ahmet Selçuklu bu kitabında çağlarla sınırlanması zor olan bir ceza türü olarak baş kesmeyi inceliyor. Kitap iktidar ve ceza ilişkisine teşhiri de ekleyerek gücün tarihine arkeolojik bir gezinti yapıyor.
Kitap, Ortaçağ boyunca kesik başların ve akabinde geliştirilen teşhir geleneğinin serüvenine odaklanmaktadır. Eserin mahiyeti, zamansal olarak bir sınırlılık arz etse de, pratikte insanın yaradılışından itibaren süregelen arkaik bir uygulamaya işaret etmektedir. Eserin teşhir geleneği ve kesilmiş başlara odaklanarak Ortaçağ siyasasını ve toplum yapısını Müslüman ve gayrimüslim devlet/beylikler üzerinden anlamlandırması orijinal ve çarpıcı bir ironi barındırmaktadır.
Yazar, metin boyunca itibari bir kesik baş hamaseti yapmak yerine tüm enerjisini Ortaçağ'da kesik baş olma durumunun din, millet ve coğrafyadan bağımsız olarak suç, ceza ve adalet ekseninde şaşırtıcı bir tek tiplilikle uygulandığına dikkat çekmeye hasretmiştir. Bu perspektiften bakıldığında, başın koparılması ve teşhirle gelen itibar suikastlarının çağları aşan bir istikrarlılık taşıdığı fark edilecektir. Çalışmada kullanılan dil ve üslup sadece zihne hitap etmekle kalmıyor, sembolik kodlarla damgalanmış kesik başların ardında bıraktığı yaralı vicdanları, sessiz çığlıkları, ötekileştirilmenin ağırlığını ve iktidar odaklarının vurucu silahlarını da edebi bir incelikle resmediyor.
sunuş 13
takdim 15
ÖnSöz 17
Giriş 27
SEBEPLER 51
Psikolojik Üstünlük ve Propaganda 71
Nefret Söylemi ve Dedikodu Şebekesi 83
İktidar Olma Hırsı 93
İhanet ve İhmal İddiaları 99
Dinsel/Mezhepsel Sapkınlık 109
Cinsel Sapkınlık ve Zina 115
Kazanç ve Taltif Etkeni 117
YÖNTEMLER 125
Hükümdarların Ölüm Meleği: Ali Kıran Baş Kesen Cellatlar 133
Son Sözler, Son Bakışlar 141
Araçlar: Kılıç ve Mızrak 145
Feci Ölümün Yaşı ve Cinsiyeti 151
İnfaz Hükmü: Kesik Başlara Not İliştirme 155
Kesik Başların Taşınması ve Muhafazası 157
Kafatası Müteahhitliği: Kesik Başlardan İnşaat Yapma 167
Nefretin Doruk Noktası: Kafatası Kadehi 173
Edebî Bir Söylem Biçimi Olarak Kesik Baş 177
‘Artık’ Bedenler 181
TEŞHİR EGOSU 191
Teşhirin Dozu ve Aşamaları 207
Dosta Güven, Düşmana Gözdağı Verme 215
Moral ve Motivasyon Aracı Olarak Kelle Teşhiri 223
Meşruiyet Kaygısı 227
Korku Salma ve Bir İşe İcbar Etme 231
Örtülü Mesaj, Gizli Muhatap 237
Eğlenceye Dönüşen Felaket 243
Son Durak: Sabit Bir Mekânda Teşhir 247
Teşhirden Sonraki Akıbet 253
SON SÖZ 259
BİBLİYOGRAFYA 267
EK: GÖRSELLER 275
DİZİN 293